Wednesday, April 13, 2011

Syukur Ya Allah


Alhamdulillah syukur Ya Allah Engkau telah memilih diriku ini sebagai hamba yang berpeluang bertandang mencari sesuap rezeki yang halal di salah sebuah syarikat Jepun yang agak terkenal di negara Jepun itu sendiri. Itulah kilang Fuji Electric & Semiconductor (M) Sdn. Bhd. Betapa bertuahnya setiap individu yang telah bergelar graduan pada masa kini yang dipilih Allah untuk mendapat pekerjaan sesuai dengan kursus yang diambil sebelum ini. Tetapi perlu diingat dalam dunia yang serba mencabar ini tidak semua individu yang mampu untuk mendapat pekerjaan dengan mudah tambahan pula sekarang sudah terlalu ramai graduan-graduan yang telah bergraduasi setiap tahun sedang mencari peluang-peluang pekerjaan. Lihat sajalah kepada laman-laman web yang sudah makin bertambah dengan menyediakan perkhidmatan mencari pekerjaan kepada graduan-graduan dan individu yang menganggur.

Jadi ingatlah peluang hanya datang sekali, sekali datang maka rebutlah dan seperkara lagi bersyukurlah dengan pekerjaan yang kita ada sekarang. Sedarlah disana berapa ramai insan seperti kita yang walaupun adalah dari kalangan terpelajar tetapi masih lagi terkapai-kapai mencari kerja. Janganlah terlalu memilih pekerjaan dan mengharapkan gaji yang tinggi pada permulaannya kerana dengan sikap inilah yang akan menyebabkan kita di label oleh majikan-majikan sebagai "bodoh sombong".

"Dahlah tak tahu buat kerja, nak minta lebih-lebih pulak. Sampai kesudahlah kamu tak dapat kerja". Itulah yang agaknya selalu terlintas dibenak hati penemu-penemuduga semasa bertanya tentang gaji yang ingin diminta oleh golongan graduan-graduan ini.(khas untuk kerja swasta ja ye..)

Kesimpulannya, setiap apa yang ditakdirkan Allah kepada kita adalah mampu untuk kita laksanakan. Allah tidak akan membebani hamba-hambaNya melainkan sesuai dengan kemampuannya.

Pesanku kepada diriku sendiri dan sahabat-sahabat, amanahlah dalam melaksanakan kerja dan sentiasalah bermuhasabah diri serta meminta taufik hidayahNya agar tidak tersesat di pertengahan jalan.

Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment